Když na konci března LAA zveřejnila zprávu o dočasném zrušení MTMA a MCTR Čáslav, že tam můžeme bez omezení lítat jako v prostorech G a E od 2. do 17.4., hned jsem plánoval, že tam musím s krosnou zaletět a nafotit vše, kam se normálně nedostaneme.



Udělal jsem si plán a začal hlídat počasí, potřeboval jsem mít pěkně a vítr v zádech, aby cesta rychleji ubíhala.



Tady jsou lépe vidět města, která jsem chtěl vidět a fotit.



Samozřejmě počasí né a né vyjít, až teprve ke konci termínu. Do vzkazů jsem napsal, jestli se někdo nepřidá, že to vypadá na čtvrtek nebo pátek, předpovídali to různě.



Hned jsem se zajímal, jak je to doopravdy, nerad bych zase byl někde popotahován, že jsem nějaký předpis porušil. Volal jsem zkušenějším a instruktorům a divili by jste se, jak se odpovědi různily! Jenže najednou mne začal tlačit čas, to je jasné, jak jsem to zveřejnil, Termoska mi počasí zase rychle změnil. Od čtvrtka do konce týdne to vypadá špatně, zato středa se zlepšila.





Naštěstí dostávám dovolenou pro sebe i Zdenču, aby mi mohla dělat pozemní doprovod, a telefonicky domlouváme společný let s Vaškem Čapkem od Humpolce (dosud jsem ho neznal a neviděl) a Pavlem z Okříšek. Měl jsem v plánu, že se ke mně u Humpolce přidají, ať na sebe nečekáme a neomezujeme se na startu, ale trvali na tom, že přijedou a že to půjde ráz na ráz, nebo že mne klidně doženou.

Koukám na aktivované prostory a pro jistotu ještě volám na INFO Praha, tam mi nějaká paní potvrdila, že letět můžeme přesně tak, jak to plánuji. Když jsem se ptal, jak je to s těma aktivovanejma nudlema, jestli se na konci vojáci otočí zpět a nebo poletí dál jako VFR, případně jestli to nemají propojené
(jen díky zakreslení CTR to je neviditelné) a letí naplno i přes letiště, to už nevěděla a předala mi někoho jiného. Ten taky nevěděl a prý se o to nemáme starat, že to je jejich věc a máme letět podle svých pravidel.





Nevím proč, ale zase nám v nové letecké mapě spodního vzdušného prostoru nezakreslili místa s provozem paragánů, přitom v minulé to už bylo a bylo to krásně přehledné. Kouknul jsem tedy do té starší a rychle si sehnal číslo a zavolal na letiště do Kolína panu Novákovi, jestli tam ve středu můžeme lítat, abychom nepřekáželi. Povolení jsem dostal, prý budou řádit až po půl druhé. Na mapě mají taky díky CTR vyznačený jen půlkruh, ale raději jsem se už neptal, jestli druhou půlku nepoužívají.

Takže konečně nastal den D. Ráno brzo vstanu a koukám na předpovědi. Všechno špatně! Vítr zeslabili, někde dokonce otočili proti nám. Takže tomu věřit či nevěřit? Letět nebo neletět? Nebo to celé změnit a letět jinam? Jenže celé to děláme kvůli zavřené Čáslavi!  Sraz jsme měli u nás na 6.30 hod., to už jsou přes hodinu na cestě a za chvíli dorazí.



Kdysi jsem od nás doletěl na jednu nádrž až k Jeseníkům, jenže to mi přálo počasí, článeček je ZDE. Dnes to bude jinak.







Dokonce se blíží i dost mraků.



A za chvíli se nám to celé zastíní, ale nebudu předbíhat, to uvidíte až na fotkách.



Takže po půl sedmé jsou u nás. Seznámíme se s Václavem, jeho Állou a synátorem Lukášem a odjíždíme do Lidéřovic.



Startoviště travnaté a je to tu od S přes východní část až po JZ. Zatím nefouká nic, ale rosa je veliká.




 

Já a Lukáš jsme připraveni nejdřív, jenže se nám rozfoukává od S až SZ.



Já s Vaškem balíme a přejíždíme na druhou stranu vesnice, tam to máme od S po JZ. Pavel to prý zvládne odsud a tak zůstává.



Jenže tady nefouká vůbec nic. Občas to dýchlo od SZ a tak se připravujeme tímto směrem.



S vrchovatou nádrží, za bezvětří a bez podvozku, jen z nohou, a promočeným křídlem se dost těžko startuje.



Naštěstí to dávám napoprvé.




Ještě kontroluju Pavla, směr startu změnil ze S na Jih, zatím se připravuje.



Ještě tu zakroužím a jak jsme se domluvili, letím napřed s tím, že mne doletí.



Volfířov, tady ještě bylo pěkně, dál se zatáhlo.



Zdenča nafotila i Vaškův start.




Až později se dozvídám, že se Pavlovi nedařilo a Vašek na něho čekal delší dobu. Já mezi tím letím sám.



Letí mi to pomalu i se šlapkou, jsem rád, když tam mám pětačtyřicet, takže musím šetřit palivem.



Hrad Roštejn



Batelov



 

Blížím se k Humpolci a mraky se začínají protrhávat.



Chvíli čekám nad městem, aby se alespoň trochu rozjasnilo a já udělal pár fotek.



Překvapilo mne, jak tu mají malé náměstí, dlouho jsem ho ani nemohl najít.





Světlá nad Sázavou



Už mi dochází palivo, hlídám si případná místa na přistání. Není jich moc, jsou tu samá pole, louky jen sem tam.



Právě mi chcípnul motor. Zdenče vysílačkou hlásím, že jsem u hlavní silnice před Čáslaví a ona odpovídá, že taky.



Navíc mne vidí a radí, kam přistát. Vodárnu mi rozmlouvá, jetelina prý bude lepší. A prý se za mnou přibližuje Vašek.


 

Přistanu u Drobovic, dostanu malou svačinku, dotankuju a připravuju se na pokračování.



Vašek přistál až na konci s tím, že končíme. Přemlouvat jsem ho nemusel, rád se ke mně přidal a honem se připravuje taky.

 

Nedával jsem si plnou nádrž, asi bych to tady neuběhl. Zdenča mi pohlídala správný závan a tak to bylo bez problémů.




Na tenhle zámeček ve Filipově mne upozornila Zdenča, chtěla ho vyfotit a stálo to zato. Byl vidět od přistávačky.





Letíme se podívat na Čáslav.


 



Nedaleko je známé vojenské letiště, díky kterému je tu normálně celá oblast pro nás neletová.



Dnes ne a tak to využíváme. Kdo ví, kdy se nám to zase poštěstí. Takhle to asi vidí z Gripenu před přistáním.



Na fotku jeho startu na internetu koukni ZDE. Dnes tu letadla nejsou vidět.



 


Tady vykukoval jen čumáček letadla, ale udělat si tu nízký průlet a vyfotit si ho, jsem si netroufnul. Možná zbytečně!?



V roce 2008 jsme byli na dni otevřených dveří na vojenském letišti v Náměšti nad Oslavou a někteří si tam i zalítali, více je ZDE. A fotit jsme si tam mohli všechno, i letadla, nebylo žádné omezení.



A takhle mne nad plochou vyfotil Václav.

 

A já jeho, líp mi nenaletěl. Jak to má rychlejší, flákal se pořád po okolí.




Letíme na Kutnou Horu.


Katedrála Nanebevzetí Panny Marie a sv. Jana Křtitele



Té střechy ve tvaru kříže si můžeme všimnout jen za letu nebo na leteckých fotkách.




 

Katedrála sv. Barbory, vedle je Jezuitská kolej



Udělal jsem si tam spoustu fotek, Kutná Hora byla nádherná. Jen jsem byl tak unešený, že jsem si zapomněl zapnout kamerku, jinak ostatní velká města i letiště natočená mám.

 

Teď letíme na Kolín.

  


Tady je vidět místní letiště, odkud jsem měl i povolení. Je to už pár let, co jsme tu letěli a byli i nad městem, koukni ZDE.

   


 


Letím dál, jenže zjišťuju, že jsem si do GPS nedal Poděbrady. Takže to tam za letu pracně zadávám a pak otáčím tím směrem.



Jenže si už se mnou pěkně pohrává termika, paliva taky nemám moc a vzdaloval bych se od Nymburka. Takže to stáčím zpět.



Přilítnu blíž a Nymburk nepoznávám. Spletl jsem si město s Pečkama. Opět to hledám v GPS a Nymburk je dál. Teď lituju, že jsem se otáčel a vlastně si zalítnul dál. Poděbrady budou muset počkat na další příležitost, už bych to nedoletěl.



Přelítnu dálnici a za chvíli přelítávám letiště u Nymburku. Právě tam startuje motorové rogalo, ale blíž ke mně nepřiletělo.



Vlítnu nad město a udělám pár fotek.



Tady jsem před pár lety taky fotil a přistával, jenže to bylo z druhé strany a bezmotorově, koukni ZDE a přihlášený let mám ZDE.



 


Po chvíli to otáčím zpět k letišti, to je vhodná plocha na přistání.



Vypnu motor a hlásím se Zdenče. Odpovídá, že je ve městě, vidí mne a jede za mnou.



Václav je tu už dřív, dokonce si tu už stihnul dát kávičku.



Než se odpoutám, Zdenča je tady a fotí nás. Bezvadná ESA! Pro neznalé - Elitní Svozová Asistentka, tak ji kdysi označili JaHovi.



A kde je Álla? Ta ještě nemá takové mnohaleté zkušenosti se svozy padáčkářů, s těma to není jednoduché. Vašek jí po přistání poslal souřadnice a tak se před městem od Zdenči oddělila a jela ho hledat.



Tady je v pultíku vidět můj letový plán, jen ty Poděbrady jsem díky špatné přípravě nedal.

 

Zrovna tu přistávala dvě letadla proti sobě. Byl jsem zvědav, jak to dopadne, ale asi byli domluveni.

 

A takhle tu na letišti kontrolují olej, jestli je dobrý!



Ještě jsem se jich zeptal, jestli tu nemají pivo, já to své přeletové dneska neměl. Poslali mne do klubovny, ať si ho vezmu v ledničce a že na dveřích mají ceník a vedle pokladničku. Pěkně to tu mají zařízené!





Mám sbaleno a loučíme se. Vašek tu stále nemá svoz a prý je teď někde u Chlumce. Snad se dočká. A tuhle věž, asi vodárenckou nádrž, jsem dlouho viděl při letu na konci Kolína.



A tak co, nechybí vám někde Pavel? Vzpomněli jste si na něho? Takže jelikož Vašek má hodně rychlý stroj, Pavlovi uletěl a on to pak vzdal. Někde u Havlíčkova Brodu se otočil a letěl zpět domů. Škoda, mohl letět ještě kousek dál sám a po přistání zavolat, postarali bychom se o něho taky, možná by nás i sám našel u Čáslavi. Je škoda házet flintu do žita, když brod je ještě daleko!



Domů jsme si v Dačicích koupili gyros, na to pivíčko a pěkně jsme pak únavou oba odpadali. :-)



První část mého letu je ZDE a Vaškova ZDE, má tam i pár dalších fotek.



A druhá část mého letu je ZDE a Vaškova ZDE.



No a tady je vidět, jak nám vítr nepřál.







I když se počasí trochu postavilo proti nám, platí to, co už jsem ten den psal ve vzkazech – „Tak dnes to byl supervýlet s PPG!“ A za tím si stojím!

Pěkné to bylo!

Vlasta
http://www.pgv.cz/