Letík s VIVATkem 11.04.2020, OK6101 do Podkrkonoší a Liberec

Tak 11.4.2020 se mi splnil sen podívat se vzduchem ke Sněžce. Bez jednoho dne 59 roků po té, co jsem jel z porodnice. Právě vyletěl Gagarin. Tolik můj životopis.

Když jsem před cca 13lety chodil na školení do Letňan, o přestávce před učebnou jsem zaslechl hlasy kluků, co už lítali - jo, byli jsme se kouknout do Krkonoš. Mě to zní v uších do dnes. Teda do předvčerejška. Až do Krkonoš? Při čundrech s Jarmilkou a tatřičkou jsem tam na čezetce navštěvoval letiště ve Vrchlabí a našel i práškařskou plochu vedle lanovky s vápencem. To se mi teď může hodit. Co kdyby to škytlo.... A sny se mají plnit. A pak ty další.

Zítra by to šlo, volá mi pro ten den můj velící pilot. A tak se v duchu chystám a potichu těším. Jenže v sobotu ještě támhle to, tohle to a nakonec přijíždím na LKPN půl hodiny proti plánu. Na letišti ale vládne pohoda. Zjistil jsem, že na lítání jsou vhodní penzisté. Oni nejsou štvaní termíny a jsou více přizpůsobiví časově. A mají zkušenosti. A chuť lítat jim taky nechybí.

Chtělo by to ale  přípravu, výstupní body, frekvence, kurzy. Jasně. A tak jen co jsem dotankoval 15 litrů do poloprázdné nádrže, vrhám se na lavičku před věží a v ostrém, hřejivém sluníčku tvořím plán. Můžu se zeptat, jak se jmenujete? Přicházející pán se na mne při té otázce dívá a vzápětí jen co se mu představuji zvolá: krajan! Jejda, poznávám pána, co jsem jej oslovil loni na školení na Ruzyni. Tehdy po chvíli povídání vyšlo najevo, že je od nás z Ostojkovic a lítá na dačickou plochu. Otcovsky se mne ujme a hned mi poskytuje cenné informace k letu. Pečlivě si zapisuji. Slibujeme si, že přiletí na Vrankovec k nám a vezme i kamarády s éry. Kdepak, na letišti je krásně.

Kontrola éra dokola, půjčit si sluchátka (ještě je nemáme), mapa, sešit s poznámkami a  Databáze do boční kapsy.

Nebyl jsem tedy velící pilot, ale spíš pytel vpravo. Velící mě hned po startu dal řízení a úkoloval. Ale fest! Mapa, změna frekvencí (přípravu jsem měl, ale nahoře to funguje jaksi jinak, je tam docela časový tlak). Komunikovalo se s Čáslaví, Pardubicemi (viděl jsem vpravo dráhu, co na ní sedal nedávno několikrát Ruslan) a ostatními INFO v ATZ, která jsme přelítali. Já si poprvé můj zamilovaný pohled po křídle Blaníka užil na dvě sekundy až po dvaceti minutách letu! Neustále po mě chtěl určovat města a význačné body, to jsem se teda potil a chytal se všech mých zeměpisných znalostí.

Řešení GPS nepřicházelo v úvahu,  ... to je dobrý sluha ale moc zlý pán. Zdechne ti a jsi - víš kde - mi říkal. Z hlavy Ti to nikdo nesebere. A je to fakt, když člověk jede autem s navigací, tak zpět bez ní si není jist, jestli tudy jel.

Mikronek krásně a klidně vrčel, vrtule jako by nebyla nastavena na cestovní režim. To mi přinášelo  klid. Ale byly to pichy, rychloměr šel pod 140km/h málo kdy, jen když se zvětšila termika. Mimo ni tam často bylo i 180, VIVATek lehce nahrbený se dral k dalšímu bodu tratě.

Měli jsme výšku cca 1500m AMSL. Více jak 300 m nad vynořivší se Sněžku jsme se rozhodli nedrat, vrcholky hor byly bílé. Vrchlabí jsem našel, ale letiště mi dělalo potíž. Je vedle silnice, ale myslel jsem, že tam bude v krajině výraznější  čára. S pomocí velícího jsem ho určil - no jasně tááámhle a za ním křižovatka vlevo do hor.... Tam jsme se něco při dovolené pár roků zpět najezdili s motorečkama.

Při dělání přípravy na stolku před věží se mi teď hodily rady krajana. Do Krkonoš na Sever a kam že pak? Chtěl bys na Liberec? No tak to dáš Západ. A pak domů cca 015, brzy uvidíš chvaletický komín hodně v dálce, to je náš maják.

Nad Vrchlabím jsme dali vlevo v bok a pohledem po horizontu vidím v kouřmu charakteristický tvar Ještědu nad Libercem. Přejít budíky, rychlost, palivo, teploty, žaluzie, tlak oleje - vše OK -  vijó Vávro s VIVATkem na Liberec.

V mapě určovat přesněji města podemnou i polohu vůči zemi mi zabíralo celou kapacitu mozku. Začalo to drncat - to je ta ostřejší jarní termika, říká velící. VIVATek hopsal tak, že když jsem jednou natáhl ruku na budík tlaku (zdálo se mi, že je více v horním provozním poli), dostali jsme prdu, že jsem hřbetem ruky klepnul do plexiskla.

Tady musím říct, že mi to v tomhle éru vůbec nevadí. Nevím čím to, ale na rogálku nebo s pajdou bych už měl let zkažený. Ale jinak je s nimi to podvečerní lítání bez chyby!

Koukněte se mi do Datábáze, jak funguje letiště Liberec, sedneme si tam na chvíli. Tý jo, tak to by bylo! Tenhle nový plán se mi líbil.

Ale v téhle termice? Sáhl jsem po Databázi, nahledal Liberec. Poloha, dráhy, frekvence a už jsme ho hledali. Kruciš, vždyť jsem na něm byl v roce cca 2002, když jsme tu byli s dětmi a Jarmilkou na dovolené a s Františkem zkoušeli lítat coby padákem nepolíbení na místních svazích. Aha - támhle, jasně, bylo to mezi Ještědem a městem. Stojí tam žlutý Kryštof, helikopotvora.

Komunikace s INFO byla taková lidová, dal nám volno a už si to sypeme po větru levého 34, vrtule na startovní režim, podvozek, po třetí vysouváme klapky. No tohle jak bude vypadat? Termika bublá, práh letiště hned za plotem a nějaké listnáče před ním. Hmmm, hmmm. Viděl jsem už lepší přibližovací rovinu. To už řídil velící, samozřejmě, tak jsme byli domluveni - starty a přistání si udělá on. Práce s brzdami - měl jsem tendenci mu nabídnout asistenci, což rázně odmítnul. To  mám z výcviku, tady sedím vpravo, tak se do toho nemám co s...   Sedli jsme jako do peřinek, letiště mají pěkně vyrovnané, zasypané. Poděkovali jsme za - poplatky nevybíráme a začali se protahovat. Tak já jsem v Liberci!!!

Kocháme se místem, kterého jsem se nenadál, kolem pobíhají a chytají bronz body trička s dlouhýma nohama a VIVATek se jim asi líbí. Nic pro nás, dojmy z letu jsou silnější, ve vzduchu je ve vzduchu! A tak za chvíli otočíme éro na směr kraje dráhy 34, nasedáme, startujeme Mikrona na první otočku, úkony, hlášení a start.

Pětasedmdesát koníků na hofmance nás táhne, konec dráhy je už daleko pod námi, točíme pravou na Liberec. Řídící na věži se s námi mile loučí, zdraví VIVAT a přeje příjemný let. Krásná letecká komunita. Asi ho tohle éro taky zasáhlo, na obloze je to majestátní, elegantní stříbrný  pták.

Tak kudy to bude, slyším v interkomu zleva. Pamatuji si z přípravy na LKPN že cca 015 a pak bude komín Chvaletic. 015 dávám přes rysku kompasu, komín je ještě daleko, v kouřmu dne vidět není. A zase. Co je pod námi, co je před námi. Motám se v mapě jako kule v sudu. Sever mapy ode mne a při tom letíme se sevrozápadem v zádech. Přehazuju si to v hlavě, pravá je vlevo, levá vpravo. 

Vidím Kozákov nad který míříme, rychloměr 160 km/h. Tam budou dnes padáčkáři, bacha. A první chmýří z pampelišky - byl žlutý, to točí na deváté hodině v naší  výšce. Vezmu to zavčasu nad Trosky, velící kývá. Vzdalujeme se od Kozákova vpravo, a hodně dobře hlídám společný létací prostor. Támhle další a tady pod námi taky jeden. Tak tady už bude klidněji. Trosky po pravé ruce pod námi. Kde je Jičín? Ozve se mi v interkomu. Hledám ho podle Zebína, kopce, pod kterým jsem v roce 1986 strávil šest týdnů vojenského cvičení. A první  hlídku na bráně, kdy jsem nad ránem nemohl udržet víčka. A taky první dvě třiadvacítky s otevřenou pusou, cože to vidím v podvečerním zapadajícím Slunci nízko nad zemí letící  směr Mladá. Sekundy vzpomínání. Hledám alej k Valdicím a nejsem schopen určit ani město.

Tady, to je Jičín. No a kde je letiště, kde  je naladěná frekvence, ATZ. Cipísek, zkracuji v duchu nadávku nad Jičínem a snažím se naladit za čárkou 080. Nehlásí se, asi nemají službu. Jestli to není tím, že jsem naladil 085..... Digitální bazmek v mých gramlavých rukou.

Už vidím kouřící komín, je trošku v dáli vlevo, mířím na  něj. Éro vrní, ale jak se zadívám do mapy, už mě velící upozorňuje, že neřídím. Klesání pěti metry jsem s hlavou v mapě ani nezaregistroval. Stalo se mi to opakovaně. Hlava jako by byla spojená s kniplem. Hlava dolů, knipl dávám od sebe. To nejde, musíte si to hlídat a rozložit pozornost. Jsem jako pytlem praštěný, aha lidská výkonnost, taky jeden z leteckých předmětů. V mapě nemůžu najít ani čáru letu, co jsem si namaloval. Pomáhám si vyvážením, abych nebyl jak na houpačce a hledám se stále v mapě. Na umělý horizont jsem se za letu podíval snad dvakrát. Je to asi dobrý pomocník, ale dnes je toho na mě moc. Co je to za město vlevo a co vedle něj? Nějak mi to nesedí. Pode mnou jezera, blíží se D11. A co kdyby to v dálce vlevo byl HrKr a vpravo Pardubice? Ozývá se v interkomu.

Šmarjá, vždyť jo, ten komín to jsou Opatovice! Tak to jsem nezvládnul. Rychle se rozhlížím po Chvaleticích někde napravo. Potvora tady je. Ale nekouří, asi vybírají popel, tak netopí. Nekouřící je blbě vidět. Uffff . To už jsem se našel i v mapě a tak hurá směr na Čáslav, přeladit, hlášení a pak dlouhé finále (má se to nazývat podle letošního zimního školení jinak) po levé zatáčce na 07 LKPN. Předávám po chvíli knipl, pedály a poslední minutu se kochám, jak se blížíme k podhořanskému svahu od Čáslavi. Sedáme, točíme k hangáru. Ani se mi z éra ale nechce, hned bych si to zopakoval, snad s menší ztrátou  kytiček. 

Lítat, lítat, lítat, jinak se pilot neotrká,  konstatuje pan pilot. Má pravdu, velkou pravdu. V duchu dodávám a nejlíp někde, kde se musí komunikovat, a hlídat si prostory. Tohle zase mají pražáci plusové, tam to jinak nejde. A mají svět otevřený .

Jak tak ukládáme éro, zaslechnu bručení rotaxíka někde za rohem. Stojím jak před svatým obrázkem a hltám  pohledem kolem jedoucí rogálko-dvousic. To je Hájek z LAA, slyším od spoluletícího. Stojím opřený o křídlo VIVATka a snad počítám i otáčky jeho vrtule rogálka. Motoruje na kraji dráhy, krásné křídlo, podvečerní klid, plný plyn a když míjí hangár, kde stojím, má už deset metrů. Koukám se po něm, jak se cáchá v tom zklidněném vzduchu, užívá si to i s pasantem za zády. Teda hned bych do toho šel s ním. Je to asi aerovirus .

Cestou domu mi přišla SMS, za deset minut budu nad Budíškovicemi. Petr. To mě chtěl svojí návštěvou poctít Petr se SIERkou z letiště Kramolín. Je to stále a všudyletec, loni byl i v Rumunsku na akci CIDNA-CIFRNA. To mě mrzí, že mu nezamávám. Dovolal jsem se mu, když právě sedl v Kramolíně a že mi pošle fotky, jak vyfotil moji plochu Vrankovec. Trefil se, našel ji správně. Příště to vyjde.

Doma si to vykračuji v leteckých botách po obýváku. Jarmilka se nadechuje k dotazu nad mou neohleduplností k její práci na čisté podlaze. Zastavuji její výčitky ukázáním na své boty a dotazem - víš kde maminko ty boty šlapaly trávu? Až v Liberci! Sice na pozadí nepadla, však obdivně pravila: No tatínku, to musela být neuvěřitelná nádhera! Ale hned se zuj! Ach jo. 

Tím skončil tento můj let, ten je ZDE.

Včera odpoledne mi to nedalo. Vydal jsem se za svým rogálkem, alespoň ho zkontrolovat. Dojel jsem ale k nějaké bouračce a to mi vzalo sílu jet dál. A tak jsem si doma rozložil letecké mapy a zkoumal je. Zvedám se od nich z podlahy, nahazuji mapy cz a natahuji traťovou přímku z Budíškovic. Dlouhou, rovnou skoro 280km. Tolik jsme uletěli. Táhnu ji směrem na jih. Sakra to už bych byl skoro u Mariboru. Za dvě hodiny. A tam o kousek dál je i Bovec.

Zdraví Vás, ZDzB
http://www.pgv.cz/